Είστε συνεχώς αγχωμένοι και βρίσκεστε διαρκώς υπό πίεση…
Η καθημερινότητα στο ιατρείο ή στο θεραπευτήριο που εξασκείτε την ιατρική, περιγράφεται με απαιτητικούς, δύσκολους και ανυπόμονους ασθενείς, με ασταμάτητο χτύπημα του τηλεφώνου και με ένα μόνιμο άγχος προκειμένου όλα να προχωρήσουν σωστά…
Το εργασιακό άγχος είναι μια κατάσταση κατά την οποία το άτομο αντιλαμβάνεται ότι δεν υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος, στις προσδοκίες του ίδιου του ατόμου και στις πραγματικές δυνατότητες που το άτομο αυτό έχει για να ανταποκριθεί.
Ωστόσο, η ψυχολογική πίεση και το άγχος μπορούν να θεωρηθούν θετικά, όταν υπάρχουν σε τέτοιο βαθμό, ώστε να λειτουργούν ως κίνητρα αποδοτικότητας.
Αντίθετα, η παρατεταμένη έκθεση του ατόμου στο άγχος, μπορεί να μειώσει την αποτελεσματικότητα στην εργασία του και να επιφέρει αρνητικές συνέπειες στην υγεία του.
Οι ιατροί, παρά τις αγχωτικές συνθήκες που επικρατούν στον εργασιακό τους χώρο, πρέπει να είναι αποτελεσματικοί στο έργο τους και να επιτυγχάνουν πολλές και διαφορετικές απαιτητικές εργασίες που εξελίσσονται παράλληλα (multitasking).
Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης (burnout)
Η επαγγελματική εξουθένωση αναφέρεται σε μία χρόνια κατάσταση αδιαχείριστου εργασιακού άγχους.
Εκφράζει την ψυχοσωματική καταπόνηση του εργαζόμενου και χαρακτηρίζεται από γρήγορη εξάντληση των ψυχικών αποθεμάτων του, αδυναμία στην προσπάθειά του να προσαρμοστεί στις καθημερινές επαγγελματικές δυσκολίες και κατ’ επέκταση μείωση της επαγγελματικής του απόδοσης.
Οι επιπτώσεις του εργασιακού άγχους:
– Εκνευρισμός και έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης.
– Δυσκολία στη λήψη αποφάσεων.
– Αίσθημα κούρασης, απογοήτευσης και άγχους.
– Κεφαλαλγίες, γαστρεντερικά προβλήματα, αϋπνία, υπερένταση, σεξουαλική δυσλειτουργία, μυοσκελετικοί πόνοι, αλλεργικό άσθμα, αλλεργικές δερματίτιδες.
– Κατάθλιψη, αίσθημα αποξένωσης, ανησυχία, έλλειψη συναισθηματικού ελέγχου, ευερεθιστότητα.
Προστατέψτε τους συνεργάτες σας
Όταν αντιμετωπίζουν διοικητικές ή οικονομικές δυσκολίες, οι διευθυντές πολυιατρείων έχουν την τάση να μεταφέρουν τις δυσκολίες στους υπαλλήλους τους.
Μπορεί μάλιστα να είναι αυταρχικοί με τους συνεργάτες τους ή να ασκήσουν μια μορφή παραγωγικής πίεσης.
Αυτός ο πατερναλισμός μπορεί στη συνέχεια να οδηγήσει σε χειρότερα αποτελέσματα.
Η σωστή αντιμετώπιση μιας κατάστασης έγκειται στην εύρεση μιας ισορροπίας μεταξύ αυτών των δύο ακραίων στάσεων.
Ανακαλύψτε τις αιτίες
Ορισμένες από τις αιτίες μπορεί να είναι: λανθασμένος τρόπος διαχείρισης του χρόνου, η κακή οργάνωση των καθηκόντων, οι συγκρούσεις με τους υπαλλήλους κ.λπ.
Σίγουρα δεν είναι πάντοτε εύκολο να το κάνετε μόνος σας, αλλά μερικές φορές πρέπει να παίρνετε στα χέρια σας τα ηνία.
Συμφωνώντας λοιπόν να κάνετε το πρώτο βήμα, έχετε ήδη κάνει την αρχή που θα αλλάξει ορισμένες καταστάσεις.
Το πρόβλημα συνήθως βρίσκεται στο γεγονός ότι αυτή η συνειδητοποίηση έρχεται πάρα πολύ αργά και ενώ έχουν ήδη αρχίσει τα πρώτα συμπτώματα της αϋπνίας, των μυϊκών πόνων, της κεφαλαλγίας κ.λπ.
ΧΑΛΑΡΩΣΤΕ ΛΟΙΠΟΝ!
Χαλάρωση δεν σημαίνει “δεν με νοιάζει” και “δεν θα διστάσω να φορτώσω την ευθύνη σε κάποιον συνεργάτη μου”, για να μειώσετε την πίεση και το άγχος που σας διακατέχει!
Με αυτόν τον τρόπο, κάποια στιγμή θα ξεχειλίσει το ποτήρι.
Τα οφέλη και πώς θα βγουν όλοι κερδισμένοι
Το να είμαστε χαλαροί σημαίνει να είμαστε αυτό που πραγματικά είμαστε και να απελευθερωθούμε από όλους αυτούς τους κανόνες και τους κοινωνικούς περιορισμούς που κάνουν συχνά τη συμπεριφορά μας ανυπόφορη και επιβλητική.
Μόλις χαλαρώσετε, θα αισθανθείτε αμέσως πιο όμορφα, πιο ευτυχισμένοι και θα επικρατεί μέσα σας ένα αίσθημα ικανοποίησης.
Ένας καλός διευθυντής ο οποίος ξέρει πως να διαχειρίζεται τέτοιου είδους καταστάσεις, μπορεί και ελέγχει επακριβώς την πορεία και την επίτευξη των στόχων του ιατρείου / πολυιατρείου του.
4 βήματα για να το επιτύχετε
1ο Βήμα: Μπείτε στη θέση του άλλου
Είναι άσκοπο και ανούσιο να ελέγχετε έναν συνεργάτη σας δεκαπέντε φορές την ημέρα.
Θα αισθανθεί τον έλεγχο ασφυκτικά και θα ξεκινήσει να αναπτύσσει στρατηγικές διαφυγής.
Αναθέστε τη δουλειά που πρέπει να γίνει, κάντε έναν έλεγχο κατά τη διάρκεια υλοποίησής της και έναν ακόμη ώστε να επιβεβαιωθεί ότι η αποστολή εξετελέσθη!
Η συνεργασία, η υπευθυνότητα και η αμοιβαία εμπιστοσύνη είναι πολύ σημαντικά στον επαγγελματικό τομέα της υγείας.
2ο Βήμα: Μειώστε τις εργασιακές απαιτήσεις από τον εαυτό σας
Για να βρείτε τη σωστή συνταγή, πρέπει να βρείτε τη σωστή ισορροπία στις ενέργειες που θα αναλάβετε εσείς και σε αυτές που θα αναλάβουν οι συνεργάτες σας.
Αφού λοιπόν τις καταγράψετε και τους εκπαιδεύσετε πώς να λειτουργούν, να είστε υποστηρικτικοί κάθε φορά που σας ζητάνε βοήθεια και καθοδήγηση και φυσικά στο τέλος να ελέγχετε πάντα το έργο τους.
3ο Βήμα: Ορίστε εργασιακούς στόχους
Το να είστε εκνευρισμένος με έναν υπάλληλο απλά και μόνο επειδή έχει τον δικό του τρόπο και τον δικό του ρυθμό, δεν θα τον κάνει να αλλάξει τη συμπεριφορά του.
Είναι προτιμότερο να επικεντρωθείτε στον καθορισμό των στόχων που θα πρέπει να εκπληρωθούν, αφήνοντάς του μια ελευθερία στη συμπεριφορά για την επίτευξη αυτών των στόχων.
4ο Βήμα: Μάθετε να είστε θετικοί
Η χαλάρωση προϋποθέτει επίσης και την υιοθέτηση ενός θετικού τρόπου σκέψης.
Σας συμβουλεύουμε το εξής: Εάν δεν είστε απόλυτα ικανοποιημένος με την απόδοση και την εργασία ενός υπαλλήλου σας, αποφύγετε να πείτε “δεν πειράζει, την επόμενη φορά θα το κάνεις καλύτερα”.
Είναι προτιμότερο να πείτε απλά “είναι αρκετά καλό”, δίνοντάς του καλοπροαίρετες συμβουλές που θα τον βοηθήσουν να βελτιωθεί.
Αυτή η εκπαιδευτική στρατηγική, θα σας επιτρέψει να αποβάλετε σταδιακά το άγχος και το στρες και παράλληλα θα βελτιωθούν και οι σχέσεις με τους συνεργάτες σας.
Πέννυ Λαζογεώργου, Φαρμακοποιός με Μεταπτυχιακή Ειδίκευση στη Διοίκηση Μονάδων Υγείας
www.MedicalManage.gr