Στη χώρα μας βλέπουμε συχνά Ιατρούς που είναι σύζυγοι να συστεγάζονται, είτε έχουν την ίδια ειδικότητα, είτε όχι όπως και πολύ συχνά να συνεργάζονται με το παιδί τους στα πρώτα του βήματα, με σκοπό κάποια στιγμή η ίδιοι να αποσυρθούν.
Στις περιπτώσεις αυτές, όπως συμβαίνει και με τις πάμπολλες μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, η συνεργασία στο ιατρείο γίνεται επέκταση της οικογενειακής συμβίωσης και η συνύπαρξη μελών της ίδιας οικογένειας έχει κάποια θετικά χαρακτηριστικά:
- Ο στόχος για επιτυχία του ιατρείου και των μελών του είναι κοινός
- Η αμοιβαία εμπιστοσύνη είναι δεδομένη
- Η διάθεση για επικοινωνία είναι υπαρκτή
Ωστόσο, μέσα από αυτήν την οικογενειακή συνύπαρξη, αναδύονται πολλές φορές προβλήματα και συγκρούσεις που κατά κύριο λόγο έχουν να κάνουν με:
- Τη δομή του ιατρείου
- Τους μη σαφώς καθορισμένους τομείς αρμοδιοτήτων, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ιατρούς της ίδιας ειδικότητας
- Τα άλυτα θέματα ενδοοικογενειακής επικοινωνίας
- Τον πόλεμο ισχύος ανάμεσα στο νέο και το παλιό, ανάμεσα στον ενθουσιασμό και την ορμή του νέου και την εμπειρία και τη γνώση του παλαιότερου
- Τον φόβο της αλλαγής
- Την ασυμβατότητα χαρακτήρων
Σε κάθε σύγκρουση, υπάρχουν 2 είδη περιεχομένου: το Θέμα για το οποίο γίνεται η σύγκρουση και τα Συναισθήματα των εμπλεκομένων σε αυτή.
Το θέμα γύρω από το οποίο γίνεται μια σύγκρουση μπορεί να αφορά γεγονότα και στοιχεία, τη διεργασία, το σκοπό ή τις αξίες και εδώ η κάθε πλευρά έχει διαφορετικές πληροφορίες ή διαφορετική ερμηνεία των πληροφοριών.
Τέτοιες παρεξηγήσεις καλό είναι να αποφεύγονται, αφού συμβαίνουν συχνά συνεπώς, αν θέλετε να αποφύγετε παρερμηνείες στην πληροφορία, δώστε προσοχή σε μηνύματα επικοινωνίας που είναι εύκολα παρεξηγήσιμα.
Για παράδειγμα, όταν λέει κάποιος «θα βάλω το πρώτο ραντεβού νωρίς το πρωί» τότε συμφωνείστε και οι δυο για το τι σημαίνει «νωρίς» και αποφασίστε μαζί για το τι θα ισχύσει στο τέλος.
Τέτοιου είδους παρεξηγήσεις μπορούν να λυθούν πιο εύκολα αφού το μόνο που χρειάζεται είναι να διευκρινιστούν τα στοιχεία και οι πληροφορίες.
Συχνά πιστεύουμε ότι όλοι καταλαβαίνουμε τα ίδια πράγματα, αλλά αυτό δεν είναι αυτονόητο.
Η σύγκρουση γύρω από τη διαδικασία με την οποία θα γίνουν τα πράγματα είναι από τις πιο συχνά εμφανιζόμενες συγκρούσεις στο χώρο εργασίας.
Η επίλυση μιας τέτοιας σύγκρουσης συχνά δίνει την ευκαιρία για βελτίωση των διαδικασιών που ακολουθούνται και μπορεί να είναι ιδιαίτερα παραγωγική.
Μια σύγκρουση γύρω από αξίες, είναι από τις πιο δύσκολες συγκρούσεις μεταξύ των ανθρώπων.
Οι αξίες είναι αυτές που οδηγούν τη συμπεριφορά μας και συνήθως τα μέλη μιας οικογένειας συνήθως μοιράζονται τέτοιες αξίες (ειλικρίνεια, σεβασμός, φιλότιμο κ.λπ.), παρ’ όλα αυτά ο τρόπος που παίρνουν μορφή στη σχέση και στο οικογενειακό Ιατρείο, μπορεί να διαφέρει αφού βασίζονται σε βαθιά ριζωμένες πεποιθήσεις και οι συγκρούσεις τείνουν να γίνονται έντονα συναισθηματικές με γρήγορη κλιμάκωση.
Κάθε σύγκρουση εμπλέκει και συναισθήματα όλων των πλευρών τα οποία συχνά μπλοκάρουν την ικανότητα μας να διαχειριστούμε ένα θέμα συνεπώς διαχειρστυείτε αυτό που έχει δημιουργηθεί σε μια σύγκρουση, διευκολύνοντας έτσι τη διαπραγμάτευση.
Επιτρέφτε στον άλλο να εκφράσει τα συναισθήματά του γι’ αυτό που συμβαίνει και να προσπαθείστε να εκφράζετε κι εσείς τα δικά σας.
Για να μην βλάψουμε την ομαλή συμβίωση στην οικογένεια και στο σπίτι, θα πρέπει να προσπαθήσουμε να αφήνουμε τα προβλήματα της δουλειάς στο ιατρείο και να μην τα μεταφέρουμε στο σπίτι και όταν επιστρέφουμε σπίτι θα πρέπει να αποσυνδέουμε όλη τη φόρτιση της δουλειάς, για να μπορέσουμε να ζούμε φυσιολογικά και να χαρούμε τις οικογενειακές στιγμές αφού η δουλειά δεν πρέπει να είναι το επίκεντρο της οικογενειακής μας ζωής και κυρίως δεν πρέπει να συζητάμε τα επαγγελματικά προβλήματα με τους φίλους και τους άλλους συγγενείς μας.
Αυτό συχνά είναι δύσκολο να το κατορθώσουμε και έτσι η ψυχολογία μας περνά σε δύσκολα μονοπάτια αλλά μπορούμε να εξασκηθούμε για μια ομαλή συμβίωση με την οικογένειά μας με τα καλά και τα κακά και να κρατήσουμε τα θέματα της δουλειάς όσο το δυνατόν μακριά.