Η εσωτερική επικοινωνία «κινεί» τη ζωή του ιατρείου και των συνεργατών του.
Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του management που είναι απαραίτητο για τη συνοχή της ομάδας.
Ο ρόλος της, ωστόσο, δεν έχει γίνει ακόμα αρκετά κατανοητός στον τομέα του ιατρείου όπου η διαφάνεια στην επικοινωνία και τις διαδικασίες εφαρμόζονται ελάχιστα.
Έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση λόγω της οικονομικής κρίσης, οι ασθενείς δεν είναι πια οι μόνοι που επηρεάζουν τους δείκτες ανάπτυξης ενός ιατρείου.
Γενικά στην αγορά, οι managers κάθε εταιρείας έχουν επικεντρωθεί πλέον στους εσωτερικούς πόρους της επιχείρησης για να τους αξιοποιήσουν στο μέγιστο.
Το ίδιο πρέπει να γίνεται και στο ιατρείο, όπου οι υπάλληλοι παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του, όποιο και αν είναι το μέγεθος του.
Χάρη στον βαθμό συμμετοχής τους, στη θέλησή τους για εργασία και στην όρεξή τους για εξέλιξη, κάνουν τη διαφορά.
Πώς θα τους κινητοποιήσουμε και πώς θα αυξήσουμε την αίσθηση ότι ανήκουν σε μια ομάδα που προσπαθεί για έναν κοινό σκοπό;
Για να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό, θα πρέπει να τους κάνουμε να νιώθουν εμπιστοσύνη σε εμάς, να νιώσουν ότι τους ακούμε και τους καταλαβαίνουμε.
Είναι πολύ απογοητευτικό το να εργάζεσαι και να νιώθεις ότι οι δυνατότητές σου μένουν ανεκμετάλλευτες και χάνονται μέσα στην καθημερινή ρουτίνα.
Η επικοινωνία σήμερα είναι το α και το ω, το αναπόσπαστο κομμάτι κάθε ιατρείου που δίνει μια άνεση και μια εργασιακή ποιότητα.
Ένα περιβάλλον που ο καθένας μπορεί να βρει τη δίκαιη θέση του και να δώσει τον καλύτερο του εαυτό.
Αλλά στην πράξη δεν είναι τόσο εύκολο.
Τα εμπόδια είναι πολυάριθμα και απαιτείται διαφάνεια και αυστηρότητα στην τήρηση των διαδικασιών.
Τι προσδοκούν οι υπάλληλοι σας; Ποιες είναι οι ανησυχίες τους;
Τι περιμένετε από αυτούς σαν μάνατζερ;
Πολύ υλικό για σκέψη, προκειμένου να μάθουμε να ακούμε και να επικοινωνούμε με επιτυχία με τους συνεργάτες μας.
Μια Καλά Καθορισμένη Επικοινωνία
Ποιες πληροφορίες είναι αυτές που θέλουμε να μοιραστούμε με τους συνεργάτες μας;
Πώς θα μοιραστούμε με την ομάδα μας με ξεκάθαρο τρόπο, τις πληροφορίες που αφορούν την οικονομική κατάστασή του ιατρείου, την στρατηγική και το μέλλον του;
Αυτό θα γίνει κάνοντας καταρχάς έναν διαχωρισμό ανάμεσα στην επικοινωνία και την πληροφόρηση.
Ουσιαστικά, ο κύριος ρόλος της διαφάνειας είναι να δώσει νέα πνοή, να δημιουργήσει μια κοινή γλώσσα επικοινωνίας και μια ενιαία κουλτούρα, με κοινές αξίες για όλους, που θα επιτρέπουν την καλλιέργεια της σχέσης ανάμεσα στα άτομα.
Στις μέρες μας, οι υπάλληλοι συχνά διαμαρτύρονται ότι δεν ενημερώνονται επαρκώς για τους αναπτυξιακούς στόχους του ιατρείου σαν επιχείρηση .
Έτσι δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν και το πόσο σημαντική είναι η εργασία τους για την επίτευξη των στόχων.
Αν λοιπόν, λάβουμε ως δεδομένο ότι οι σημερινοί υπάλληλοι είναι και αυτοί κύριοι «παίκτες» στο ιατρείο μας και στις υπηρεσίες που προσφέρει, οφείλουμε να τους κρατάμε ενήμερους για τα πλάνα μας.
Φυσικά, η διαφάνεια δεν σημαίνει μόνο ότι ανακοινώνουμε αριθμούς και νούμερα.
Χρειάζεται ταυτόχρονα να εξηγούμε όλες τις παραμέτρους που σχετίζονται με την εκάστοτε απόφαση.
Ένας Καλός Manager Οφείλει να Ξέρει και ο Ίδιος να Επικοινωνεί
Ο μόνος τρόπος για να κινητοποιήσετε τους υπαλλήλους σας είναι η διαφάνεια στην επικοινωνία.
Με την ίδια λογική που δε μπορούμε να οδηγήσουμε ένα αυτοκίνητο με κλειστά μάτια, αν δεν μοιράζεστε με την ομάδα σας τα αποτελέσματα και την στρατηγική σας, αφαιρείτε άθελά σας κάθε διάθεση κινητοποίησης τους.
Αντιθέτως, αν τα μοιράζεστε μαζί τους, θα νιώθουν το ιατρείο δικό τους και ο βαθμός κινητοποίησής τους θα είναι μεγαλύτερος.
Ο κάθε manager χρειάζεται τη στήριξη των αρμοδίων υπαλλήλων που έχει ορίσει σε κάθε θέση.
Αυτοί θα του διασφαλίσουν μια ροή πληροφόρησης σε καθημερινή βάση, δίνοντας αξία μέρα με τη μέρα στην εργασία του κάθε ένα ξεχωριστά.
Ο ιατρός manager πρέπει να είναι διαθέσιμος, αντικειμενικός και να δημιουργεί ευνοϊκές προϋποθέσεις, ώστε οι υπάλληλοι να μπορούν να εκφραστούν.
Οι ανοιχτοί δίαυλοι πληροφόρησης είναι ουσιώδεις, γιατί επιτρέπουν την πρόσβαση σε πολύτιμα δεδομένα για την αγορά, αλλά και για τους ασθενείς πελάτες.
Άλλωστε ο ιατρός είναι αυτός που στη συνέχεια θα απευθυνθεί στους υπαλλήλους για να λάβει υπόψη του τις παρατηρήσεις και τα σχόλιά τους και να τα μεταφράσει σε δράση.
Τι να Προσέξετε
Εφόσον σαν manager θέλετε να αξιοποιήσετε το… χαρτί της διαφάνειας είναι σημαντικό να είσαστε σαφής ως προς την επίτευξη ή όχι των στόχων.
Οι υπάλληλοι σας μπορεί να νιώθουν ότι χειραγωγούνται αν δεν έχουν πραγματική γνώση της κατάστασης.
Νιώθουν την ανάγκη να τους διαβεβαιώνουν για την εργασία τους και για την ασφάλεια και την βιωσιμότητα της θέσης τους, για να έχουν μεγαλύτερο κίνητρο για εργασία.
Η διαβεβαίωση είναι ένα στοιχείο κλειδί, ειδικά σε περιόδους οικονομικής αβεβαιότητας.
Αλλά η διαφάνεια στην επικοινωνία δεν είναι πάντα προφανής και εύκολα εφαρμόσιμη.
Θέλει κουράγιο για να αποφασίσει κανείς να είναι ξεκάθαρος, ειλικρινής και ανοικτός στις ενέργειες και στις αποφάσεις του.
Πολλές φορές, θα πρέπει να βρεθείτε στην κόψη του ξυραφιού για να εξηγήσετε γιατί κάποιες «απαιτήσεις» των υπαλλήλων σας δεν ικανοποιούνται.
Παρόλα αυτά η διαφάνεια θέλει μέτρο γιατί αν δεν ξέρετε να βάζετε όρια, μέχρι ποιο σημείο και σε ποιους θα πείτε τι, μπορεί να διαταραχθούν οι ισορροπίες στην ομάδα.
Εμπόδια λόγω Νοοτροπίας
Πολλοί ιατροί δεν επικοινωνούν ή επικοινωνούν ανεπαρκώς για τα σχέδιά τους, είτε γιατί φοβούνται επειδή δεν πληρώνουν καλά τους υπαλλήλους τους, είτε γιατί δεν έχουν κατανοήσει την ανάγκη να το κάνουν.
Φυσικά οι υπάλληλοι δεν έχουν τις σοβαρές ευθύνες που έχει ο ιατρός , ο οποίος παίρνει επάνω του τελικά όλα τα προβλήματα και τα ρίσκα, αλλά παράλληλα θα πρέπει να νιώθει ότι δεν μπορεί να υλοποιήσει τίποτα ολοκληρωμένα και σωστά χωρίς την ομάδα του.
Πολλοί ιατροί σήμερα δεν είναι καθόλου πεπεισμένοι ότι μια σταθερή και πιστή ομάδα είναι συνώνυμο της απόδοσης, συνεπώς τους φαίνεται ανούσιο να επενδύσουν σε δράσεις πιστότητας των υπαλλήλων τους.
Μη Αναστρέψιμες Συνέπειες
Μια κακή επικοινωνιακή πολιτική ή επικοινωνιακά εργαλεία που δεν χρησιμοποιούνται κατάλληλα, μπορεί να έχουν μη αναστρέψιμες συνέπειες, να οδηγήσουν σε παραπληροφόρηση και να δώσουν έδαφος για κακές φήμες.
Αντιθέτως, η καλή επικοινωνιακή πολιτική ευνοεί το κλίμα της εμπιστοσύνης και επιτρέπει τις άμεσες προσαρμογές σε περίπτωση κρίσης ή δυσκολιών.
Πολλές ιδέες δεν προχωρούν εξαιτίας μιας κακής επικοινωνίας ανάμεσα σε όσους εμπλέκονται.
Με την καλή επικοινωνία αποφεύγονται οι παρανοήσεις, καταλαβαίνει ο ένας τον άλλον καλύτερα, όλα τα μέλη της ομάδας μιλάνε την ίδια γλώσσα και υπάρχει κοινή κουλτούρα.
Αυτό επιτρέπει στον κάθε υπάλληλο να καταλάβει ποιος ακριβώς είναι ο ρόλος του στην ομάδα και να νιώθει εμπιστοσύνη.
Σε αντίθετη περίπτωση εγκαθίστανται ο φόβος και η ανησυχία για το μέλλον.
Προβλήματα στην καθημερινότητα του ιατρείου υπάρχουν συνεχώς, μπορείτε όμως να τα προσπεράσετε και να μειώσετε τις επιπτώσεις τους, χάρη στην καλή επικοινωνία μεταξύ σας.
Το καλό management σήμερα σημαίνει ικανότητα να μπορείτε να εντάσσετε ομαλά στο ομαδικό πνεύμα δουλειάς όλους τους συνεργάτες σας.