Για την ταχεία ενημέρωση των επαγγελματιών υγείας και του πληθυσμού, για να δοθούν τα μέσα για να απαντήσουν στις ψευδείς πληροφορίες που μεταφέρονται από τα κοινωνικά δίκτυα ή ορισμένα μέσα ενημέρωσης, η επικοινωνία των κρίσεων πρέπει να επανεξεταστεί ενόψει της απειλής μιας κοινωνικής και δημοκρατικής κρίσης.
Όταν στις 16 Δεκεμβρίου 2019, καταγράφηκε το πρώτο κρούσμα της Covid-19 στη Γουχάν της Κίνας, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει ότι ολόκληρος ο κόσμος επρόκειτο να βρεθεί αντιμέτωπος με μια πανδημία και μια κρίση υγείας που, δύο χρόνια μετά από αυτό το γεγονός συνεχίζει πάντα θα «ταρακουνάει» τον πλανήτη.
Ο SARS-CoV-2 είναι, στην πραγματικότητα, ένας κορωνοϊός του οποίου, αυτή τη στιγμή, δεν γνωρίζουμε ακόμη τους τρόπους μόλυνσης, τη μεταδοτικότητα, όλα τα συμπτώματα, την εξέλιξη προς σοβαρές μορφές ή τη φονικότητα.
Αυτό το πλαίσιο αβεβαιότητας ενισχύεται περαιτέρω από τα μέτρα περιορισμού που ελήφθησαν σε πολλές χώρες από την αρχή με καθολικό περιορισμό, που αντιπροσωπεύει 3,9 δισεκατομμύρια ανθρώπους, ή περισσότερο από το ήμισυ του παγκόσμιου πληθυσμού.
Κάθε κρίση απαιτεί κατάλληλη διαχείριση και επικοινωνία. Η επικοινωνία είναι αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας.
Η κρίση υγείας που συνδέεται με το SARS-CoV-2 δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα.
Αυτή η επικοινωνία κρίσης πρέπει να επιτρέπει, παρά την έκτακτη ανάγκη, την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ διαφορετικών συνομιλητών -δημόσιων αρχών, εμπειρογνωμόνων, παραγόντων του συστήματος υγείας σε περίπτωση επιδημίας, πληθυσμού- προκειμένου να διασφαλιστεί καλύτερα η διαχείριση της κρίσης.
Στο πλαίσιο μιας έκτακτης ανάγκης για τη δημόσια υγεία, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) ορίζει την «επικοινωνία κινδύνου».
«Πρόκειται για την ανταλλαγή πληροφοριών, συμβουλών και απόψεων σε πραγματικό χρόνο μεταξύ ειδικών, ηγετών της κοινότητας, υπευθύνων λήψης πολιτικών αποφάσεων και πληθυσμών που κινδυνεύουν.
Κατά τη διάρκεια μιας επιδημίας, μιας πανδημίας, μιας ανθρωπιστικής κρίσης ή μιας φυσικής καταστροφής, η αποτελεσματική επικοινωνία κινδύνου επιτρέπει στους πιο εκτεθειμένους πληθυσμούς να κατανοήσουν τις συμπεριφορές που πρέπει να υιοθετήσουν για να προστατευθούν.
Με αυτόν τον τρόπο, οι αρχές και οι ειδικοί μπορούν να ακούσουν τις ανησυχίες και τις ανάγκες, να επιδιώξουν να ανταποκριθούν σε αυτές και να διασφαλίσουν ότι οι συμβουλές τους είναι σχετικές, αξιόπιστες και αποδεκτές».
Πληροφορίες που γίνονται δυσανάγνωστες
Η ανταλλαγή πληροφοριών κατά τη διάρκεια της κρίσης υγείας της Covid-19 είναι επομένως πολυδιάστατη. Έχει τέσσερις κύριους άξονες:
– Επαγγελματίες υγείας, με ενημέρωση για την εφαρμογή μέτρων διαχείρισης κρίσεων μέσω διαφόρων διαύλων: δελτία τύπου από επαγγελματικές ενώσεις, επαγγελματικός τύπος…
– Το ευρύ κοινό, μέσω ανακοινώσεων από την κυβέρνηση, τις δημόσιες αρχές και τις υγειονομικές αρχές για την καταπολέμηση της επιδημίας.
– Πολιτικούς φορείς, μέσα από τα μέτρα που εξαγγέλλει ο αρχηγός του κράτους και η κυβέρνηση, τη συζήτησή τους από τη Βουλή και την κριτική από τα πολιτικά κόμματα.
– Επιστημονικούς φορείς (για τους ιούς, θεραπείες, πρόληψη και εμβόλια), μέσω επικοινωνιών από ερευνητές και επιστήμονες.
Η επικοινωνία για την κρίση χαρακτηρίζεται επίσης από τον επείγοντα χαρακτήρα της κατάστασης και τις αβεβαιότητες.
Έτσι, οι πληροφορίες πρέπει να διαδίδονται γρήγορα με κίνδυνο να εμφανιστούν απαρχαιωμένες λίγες ημέρες, ακόμη και λίγες ώρες, μετά την έκδοσή τους στα διάφορα ακροατήρια.
Στην πραγματικότητα, μπορέσαμε πολύ γρήγορα να γίνουμε μάρτυρες μιας πολυπλοκότητας αυτών των τεσσάρων διαστάσεων κατά τις διάφορες φάσεις της πανδημίας στην Ελλάδα: πρώτο lockdown, πρώτη άρση του, δεύτερο κύμα, εκστρατεία εμβολιασμού, εφαρμογή πιστοποιητικού εμβολιασμού.
Κάθε φορά λαμβάνει χώρα η ίδια παράλληλη διαδικασία:
– Σχετικά σαφείς πληροφορίες για τους επαγγελματίες υγείας, ακόμη κι αν μπορούν να αλλάξουν γρήγορα.
– Πληροφόρηση για το ευρύ κοινό που στοχεύει τόσο στον καθησυχασμό («Παίρνουμε την κατάσταση στα χέρια μας») όσο και στον φόβο (την καταμέτρηση του αριθμού των ασθενών στην εντατική και των θανάτων).
– Πολιτικές πληροφορίες που οδηγούν σε συστηματικές κομματικές πολεμικές.
– Επιστημονικές πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση προόδου των γνώσεων σχετικά με τη νόσο και τις θεραπείες, χωρίς ανάλυση, που συχνά παρέχονται από γιατρούς που έμμεσα ορίζονται από τα μέσα ενημέρωσης ως ειδικοί.
Αυτό το φαινόμενο δημιουργεί στη συνέχεια μια σύγχυση στα μέσα ενημέρωσης στην οποία τα μηνύματα υγείας αρκετά συχνά χάνουν τη σαφήνειά τους, ακόμη και την εγκυρότητά τους.
Αυτή η «φασαρία» ενισχύεται από τα διάφορα κανάλια που χρησιμοποιούνται από τις δημόσιες αρχές.
Κατά τον πρώτο εγκλεισμό, τα ειδησεογραφικά κανάλια μεταδίδουν ζωντανά τις συνεντεύξεις τύπου των κυβερνητικών αρμοδίων φορέων και οι εφημερίδες που προορίζονται για το ευρύ κοινό γίνονται ο μεταδότης των κυβερνητικών αποφάσεων ακόμη και πριν μεταδοθούν από τους ειδικούς επαγγελματίες υγείας.
Επιπλέον, τα ειδησεογραφικά κανάλια καλούν «ειδικούς», δηλαδή γιατρούς ή άλλους επαγγελματίες υγείας και επιστήμονες, ενώ δεν έχουν απαραίτητα όλες τις πληροφορίες.
Αυτοί οι «ειδικοί» καλούνται να μοιραστούν τη γνώμη τους, η οποία, σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν βασίζεται σε καμία επιστημονική μελέτη.
Αυτά όλα έχουν δύο συνέπειες:
– Αμφισβήτηση της αξιοπιστίας των λόγων των επαγγελματιών υγείας και επιστημόνων, με σιωπηρή αμφισβήτηση της δεοντολογίας αυτών που δεν διασφαλίζουν την εμπειρογνωμοσύνη τους πριν εκφραστούν·
– Επανάληψη των λόγων αυτών των «ειδικών» που τροφοδοτούν τα κοινωνικά δίκτυα με όρους αντιπαραθέσεων, fake news και θεωριών συνωμοσίας.
Η πληροφόρηση που δίνουν τα κοινωνικά δίκτυα είναι πολυπαραγοντική.
Συχνά καταλήγουν στο να μεταδώσουν απλά την πληροφορία και όχι την αλήθειά της.
Τα κοινωνικά δίκτυα γίνονται τα μέσα μετάδοσης για κάθε πληροφορία και κάθε πηγή πληροφόρησης, εις βάρος της ποιότητας της τελευταίας και συμβάλλουν επίσης στη διάδοση αβάσιμων πληροφοριών.
Μια παράδοξη κατάσταση για τους επαγγελματίες υγείας
Σε αυτό το πλαίσιο, οι επαγγελματίες υγείας αντιμετωπίζουν αρκετούς περιορισμούς.
Αυτοί πρέπει:
– Να μεταδίδουν κατανοητές πληροφορίες επικυρωμένες από τις υγειονομικές αρχές·
– Να απαντούν στις ερωτήσεις ασθενών που «κατακλύζονται» από όλες τις πληροφορίες που λαμβάνονται από αλλού.
– Να αντιμετωπίζουν τους σκεπτικιστές, αντιεμβολιαστές, συνομοσιολόγους.
Ωστόσο, την ίδια στιγμή, η χρόνος της επικοινωνίας είναι ανεπαρκής για τη μετάδοση πληροφοριών στους ασθενείς τους.
Οι δημόσιες αρχές τις διανέμουν τόσο στους επαγγελματίες υγείας όσο και στο ευρύ κοινό.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτές οι πληροφορίες μεταδίδονται την τελευταία στιγμή στους επαγγελματίες υγείας.
Οι επαγγελματίες υγείας λαμβάνουν πληροφορίες που μερικές φορές είναι αντιφατικές ή που είναι ανεπαρκώς επιστημονικά επικυρωμένες.
Τέλος, τους λείπει πολύ η επαρκής εκπαίδευση στην επικοινωνία για να συζητήσουν με τους ασθενείς τους και να απαντήσουν στις αντιρρήσεις τους για ορισμένα θέματα (όπως θεραπείες και εμβολιασμός κατά της Covid-19).
Πανδημία μέσων ενημέρωσης
Η πανδημία της Covid-19 έχει γίνει η «πανδημία μέσων ενημέρωσης».
Αυτή η πανδημία των μέσων ενημέρωσης αποκαλύπτει επίσης ότι τα μέσα ενημέρωσης, τα κοινωνικά δίκτυα, οι δημόσιες αρχές χρησιμοποιούν τα ίδια ελατήρια για να επικοινωνήσουν και, κυρίως, να προσελκύσουν την προσοχή του κοινού.
Συνοψίζοντας το θέμα, ο φόβος είναι ένα από τα συναισθήματα στα οποία ο εγκέφαλός μας αντιδρά περισσότερο: πληροφορίες που προκαλούν αυτό το συναίσθημα είναι πιθανό να τραβήξουν την προσοχή μας, ακόμα κι αν δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα, γιατί είναι προτιμότερο για την επιβίωση μας να είμαστε πολύ προσεκτικοί παρά ανεπαρκείς.
Ο φόβος έχει γίνει ένας πολύ σημαντικός φορέας ενδιαφέροντος για όλα τα οικοσυστήματα των μέσων.
{module title=”Adsence article”}
Το πρόβλημα είναι ότι τα παραδοσιακά μέσα ενεργούν και συμπεριφέρονται όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Και φαίνεται ότι η υγειονομική κρίση σε συνδυασμό με την επικοινωνιακή κρίση έχει ενισχύσει τη χρήση αυτού του ελατηρίου.
Πράγματι, οι δυσκολίες της πολιτικής επικοινωνίας μπροστά στη δυσπιστία των πολιτών, ενθαρρύνουν την εκτελεστική εξουσία να ευνοήσει τη στρατηγική του φόβου.
Στρατηγική που χρησιμοποιείται επίσης από τηλεοπτικά ειδησεογραφικά κανάλια για την αύξηση της τηλεθέασης, αλλά και από τα κοινωνικά δίκτυα και τις πλατφόρμες αντιεμβολιαστών και συνομοσιολόγων.
Φόβος ενάντια στον φόβο.
Οι επαγγελματίες υγείας συνηθίζουν να συζητούν δεδομένα επιστημονικών μελετών μεταξύ τους.
Αυτές οι ανταλλαγές πληροφοριών, ο χρόνος της έρευνας και της αμφιβολίας, είναι απαραίτητα για την απόκτηση επιστημονικών βεβαιοτήτων και στη συνέχεια για τη δημιουργία της επικοινωνίας που θα πραγματοποιηθεί με τους ασθενείς και το ευρύ κοινό.
Η πανδημία που συνδέεται με το SARS-CoV-2, σε μια εποχή επείγουσας πολυκαναλικής και παγκόσμιας ενημέρωσης, έχει καταστρέψει όλους τους απαραίτητους μηχανισμούς επικοινωνίας για την επίλυση της κρίσης.
Τι είναι λοιπόν η «καλή» επικοινωνία, γνωρίζοντας ότι η κακή επικοινωνία κρίσεων δεν θα πρέπει να προκαλέσει νέα κρίση;
Πώς να προβλέψετε την επικοινωνία κρίσεων και να βασιστείτε αποτελεσματικά στους επαγγελματίες υγείας;
Τόσα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν για να αποφευχθεί μια κοινωνική και δημοκρατική κρίση.