Όπως και στον χορό, η τέχνη του διευθυντή ενός πολυιατρείου, απαιτεί να ξέρει κανείς πώς να προσαρμόζεται στο στυλ και στον ρυθμό του άλλου.
Αυτή η μη λεκτική διάσταση φέρνει στο προσκήνιο τη γλώσσα του σώματος, τη στάση και την παρατήρηση των συνεργατών του.
Ας αναλύσουμε το θέμα.
Η διοίκηση δεν περιορίζεται σε μια εγκεφαλική άσκηση που κινητοποιεί μόνο τις διανοητικές μας ικανότητες και τη δυνατότητα να προσαρμοζόμαστε σε κάθε περίσταση.
Για να αναπτύξετε την ηγετική σας ικανότητα και να βελτιώσετε την επαγγελματική σας απόδοση, πρέπει να ενεργήσετε με όλο σας το είναι, λαμβάνοντας υπόψη το σώμα ως σύνολο.
Η επαφή με το προσωπικό σας, απαιτεί προσοχή.
Μια αλλαγή στάσης ή ένα βλέμμα μπορεί να υποδηλώνει μια ενόχληση, μια διαφωνία, μια ανησυχία…
Όταν κάποιος σας λέει ότι συμφωνεί με το project που μόλις του παρουσιάσατε, αλλά έχει σταυρωμένα τα πόδια και τα χέρια του, υπάρχει μια αντίφαση ανάμεσα στην ομιλία και τη γλώσσα του σώματός του.
Η αντίφαση, πρέπει να αντιμετωπιστεί, διαφορετικά το πρόβλημα θα επανεμφανιστεί όταν ο συνεργάτης σας δεν θα εφαρμόσει τις οδηγίες αλλαγής στην εργασία του ή θα κάνει λάθη επειδή δεν κατάλαβε τις οδηγίες σας.
Σε αρμονία με τους άλλους
Για να αποκρυπτογραφήσουμε αυτή τη γλώσσα του σώματος και να προσαρμόσουμε τη στάση μας, πρέπει να βασιστούμε σε τέσσερα χαρακτηριστικά συμπεριφοράς των ατόμων: την κυριαρχία, την επιρροή, τη σταθερότητα και τη συμμόρφωση.
– Ένα “κυρίαρχο” άτομο διακρίνεται από γρήγορες κινήσεις και δεν διστάζει να δείξει μια κάποια ανυπομονησία.
Σας κοιτάζει με άμεσο και επίμονο τρόπο και μιλάει γενικά με μια σίγουρη φωνή, γρήγορα και δυνατά.
Απέναντι σε αυτό το είδος συμπεριφοράς, είναι καλύτερα να υιοθετήσουμε μια δυναμική στάση, να μπούμε απευθείας στο κυρίως θέμα και να διατυπώσουμε σαφή μηνύματα.
– Ένα άτομο της “επιρροής” αναγνωρίζεται από τις άφθονες και εκφραστικές του κινήσεις.
Το βλέμμα του είναι συχνά φιλικό και ο τόνος της φωνής ζεστός, με έντονες αλλαγές στην τονικότητά του.
Αυτοί οι άνθρωποι αισθάνονται την ανάγκη να αλληλεπιδρούν συχνά με τους άλλους, να νοιώθουν ότι τους εκτιμούν και τους σέβονται.
Η στάση του διευθυντή απέναντί τους πρέπει να είναι φιλική, χαμογελαστή και ενθουσιώδης.
– Μια άλλη περίπτωση είναι ένα άτομο που χαρακτηρίζεται από “σταθερότητα”.
Αυτοί οι άνθρωποι εκφράζονται με μετριοπαθή τρόπο, με πιο αργές και λιγότερο επιδεικτικές χειρονομίες, έχοντας ένα μάλλον ασταθές βλέμμα.
Με αυτούς, είναι σκόπιμο να υιοθετήσετε μια ήρεμη και καθησυχαστική στάση, και να μην τους πιέζετε σε καμία περίπτωση, επειδή χρειάζονται χρόνο για να δείξουν την εμπιστοσύνη τους.
– Τέλος, οι άνθρωποι που υιοθετούν μια «συμβατική» συμπεριφορά, που συμμορφώνονται θα λέγαμε μεταφορικά, διακρίνονται από πολύ αργές και πολύ λίγες κινήσεις, μια αυστηρή στάση και αργό ρυθμό ομιλίας.
Με αυτόν τον τύπο συνομιλητή, είναι απαραίτητο να διατηρείτε μια ορισμένη απόσταση και ιδιαίτερα να αποφεύγετε να τους αγγίζετε, επειδή είναι μυστικοπαθείς και θέλουν πάση θυσία να προστατεύσουν την ιδιωτική τους ζωή.
Σε αρμονία με τον εαυτό σας
Όταν η συζήτηση γίνεται παρουσία όλων των συνεργατών σας, είναι αδύνατο να υιοθετηθεί μια στάση που ταιριάζει στην προσωπικότητα του καθενός.
Σε αυτή την περίπτωση, επιλέξτε μια ανοιχτή και φιλόξενη στάση.
Είτε κάθεστε ή στέκεστε όρθιος, πρέπει να είστε σταθεροί και τα δύο σας πόδια να πατάνε γερά στο έδαφος, με τη σπονδυλική στήλη ευθεία.
Για να αισθάνονται όλοι μέρος του διαλόγου και ότι όλοι λαμβάνονται υπόψη, κοιτάξτε κυκλικά και προσεκτικά όλους τους συνεργάτες σας, τον έναν μετά τον άλλον.
Προσοχή όμως! Η στάση σας θα πρέπει να ταιριάζει με αυτό που οι άνθρωποι ξέρουν για εσάς.
Δεν έχει νόημα να φορέσετε το εξαιρετικά λαμπερό σας χαμόγελο, αν δεν είναι ο συνήθης τρόπος που εκφράζεστε. Καθώς έτσι, διακινδυνεύετε να φανείτε αναξιόπιστος.
Εάν πρέπει να ανακοινώσετε ένα project που συνεπάγεται βαθιές αλλαγές, η στάση του σώματος πρέπει να εξυπηρετεί τον στόχο που οραματίζεστε.
Η έκφραση του προσώπου σας να μην είναι αυστηρή αλλά ευχάριστη.
Μια ανοικτή και σίγουρη στάση ταιριάζει καλύτερα σε μια πρόταση αλλαγής παρά μια απόμακρη και άκαμπτη στάση.
Ο τόνος της φωνής σας πρέπει επίσης να είναι ενθουσιώδης.
Πρέπει να κάνετε τα πάντα για να φανεί ότι πιστεύετε στο όραμά σας, γιατί αν δεν το πιστεύετε εσείς, δεν θα είστε σε θέση να πείσετε τους άλλους.
Μια άλλη περίπτωση, είναι όταν πρέπει να επιπλήξετε κάποιο μέλος από το προσωπικό σας.
Όταν του μιλάτε, είναι καλύτερα να καθίσετε από το να στέκεστε όρθιος, με μια άνετη και ανοικτή στάση, αλλά ταυτόχρονα να είστε σταθεροί προς το στόχο που πρέπει να επιτευχθεί.
Αποφύγετε το σταύρωμα των χεριών και των ποδιών σας ή το να τυλίξετε τα πόδια σας γύρω από την καρέκλα, καθώς αυτή η αστάθεια του σώματος υποδηλώνει και προκαλεί συναισθηματική αστάθεια.
Αν το προσωπικό σας δεν ακολουθεί τον ρυθμό…
Έχετε μόλις παρουσιάσει ένα νέο project στους συνεργάτες σας;
Ορισμένοι δεν αντιδρούν, άλλοι θέτουν ερωτήσεις ή εκφράζουν ανησυχία.
Η αντίσταση στην αλλαγή είναι μέρος της ζωής, είναι μάλιστα και μια ένδειξη ότι η αλλαγή έχει ήδη αρχίσει.
Αντί να φαίνεστε ενοχλημένος ή εκνευρισμένος πρέπει να καλωσορίζετε τις αντιρρήσεις και τις αντιδράσεις των άλλων ήρεμα, με μια συλλογική, ανοιχτή διάθεση.
Μπορείτε ακόμη να ευχαριστήσετε κάποιον συνεργάτη σας για τις παρατηρήσεις του και να τον καλέσετε να διευκρινίσει τους φόβους του.
Όταν ένα πρόσωπο που αντιστέκεται στην αλλαγή “μολύνει” την ποιότητα του διαλόγου, υπάρχει μια τεχνική για να ανακτήσετε τον έλεγχο.
Απλά σταματήστε να τον κοιτάζετε και απευθυνθείτε στους άλλους συνεργάτες σας για να τους καλέσετε να μιλήσουν, να εκφράσουν τη γνώμη τους.
Έτσι, αυτός που αντιστέκεται δεν θα τολμήσει να μιλήσει και ο διάλογος μπορεί να συνεχιστεί, με πιο εποικοδομητικό τρόπο με την υπόλοιπη ομάδα.