Σε μια πρόσφατη έρευνα στην Αμερική για τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι ασθενείς περιγράφουν τις αλληλεπιδράσεις τους με γιατρούς και νοσηλευτές, το 71% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι αντιμετώπισαν έλλειψη συμπόνιας όταν μιλούσαν με έναν ιατρό και το 73% δήλωσε ότι πάντα ή συχνά νιώθουν ότι ο γιατρός τους φροντίζει βιαστικά.
Αυτά τα ευρήματα δείχνουν μια επιτακτική ανάγκη για τους επαγγελματίες υγείας να αναπτύξουν δεξιότητες και τεχνικές επικοινωνίας που μπορούν να μεταμορφώσουν την εμπειρία του ασθενούς, να αυξήσουν την ικανοποίηση του και να βελτιώσουν τα θεραπευτικά αποτελέσματα.
Οι διαπροσωπικές δεξιότητες των ανθρώπων χαρακτηρίζουν τη σχέση και την αλληλεπίδραση ενός ατόμου με άλλους.
Αυτές οι δεξιότητες, που περιλαμβάνουν λεκτικές και μη λεκτικές τεχνικές επικοινωνίας, δεξιότητες ακρόασης και ενσυναίσθησης, είναι σημαντικές για κάθε επαγγελματία αλλά είναι απολύτως κρίσιμες στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης.
Γιατί; Το γεγονός είναι ότι, η ικανότητα ενός επαγγελματία υγείας να μάθει τη γλώσσα της συμπόνιας και να δημιουργεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τους ασθενείς, ενισχύει την ικανοποίηση του ασθενούς, ενισχύει την αφοσίωση των ασθενών και επηρεάζει θετικά τη φήμη του.
Ο βαθμός με τον οποίο ορισμένοι γιατροί κυριαρχούν στην επικοινωνία, αντικατοπτρίζεται από τις διαδικτυακές κριτικές και βαθμολογίες ικανοποίησης ασθενών.
Σε αυτήν την ψηφιακή εποχή, το Διαδίκτυο παρέχει στους ασθενείς εύκολη πρόσβαση σε διαδικτυακές κριτικές και βαθμολογίες ικανοποίησης.
Υπάρχει σαφής σχέση μεταξύ της ικανότητας ενός γιατρού να επικοινωνεί και των αποτελεσμάτων της κριτικής των ασθενών για αυτόν.
Οι ασθενείς που αισθάνονται συνδεδεμένοι με τον γιατρό τους είναι πιο πιθανό να ακολουθήσουν το πρόγραμμα θεραπείας, και να πάρουν σωστά τα φάρμακά τους.
Αυτό συμβάλλει σημαντικά στην εξασφάλιση καλύτερων αποτελεσμάτων για την υγεία τους.
Αν και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι δεξιότητες επικοινωνίας είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση της ικανοποίησης των ασθενών και τη βελτίωση των κλινικών αποτελεσμάτων, αυτές οι βασικές δεξιότητες επικοινωνίας διδάσκονται σπάνια στην ιατρική σχολή ή κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης στην ειδικότητα.
Οι επαγγελματίες υγείας χρειάζονται εκπαίδευση για να αναπτύξουν αποτελεσματικές τεχνικές επικοινωνίας που μεταφέρουν συμπόνια και ενσυναίσθηση με τη γλώσσα του σώματος, καθώς και με τα λόγια τους.
Μόλις κατακτήσουν αυτές τις δεξιότητες, οι γιατροί μπορούν να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στην ικανότητά τους να χειρίζονται δύσκολες συνομιλίες και να αυξάνουν την αποτελεσματικότητα των συνομιλιών τους με τους ασθενείς.
Οι πέντε τεχνικές που περιγράφονται παρακάτω μπορούν να βοηθήσουν τους γιατρούς να οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους ασθενείς.
Κατανοήστε τη σημασία της επικοινωνίας
Ένα πρώτο βήμα στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης με τους ασθενείς είναι να κατανοήσετε τη σημασία της επικοινωνίας.
Πολλοί γιατροί πιστεύουν ότι η επικοινωνία αφορά απλά τις σωστές ερωτήσεις.
Ενώ θέτετε τις σωστές ερωτήσεις ένα σημαντικό μέρος της επικοινωνίας με τους ασθενείς, οι λεπτομέρειες της επικοινωνίας – συμπεριλαμβανομένων των λεκτικών και μη λεκτικών ενδείξεων, του τόνου και του ρυθμού της φωνής – είναι εξίσου σημαντικές.
Έτσι, οι επαγγελματίες υγείας που δεν επενδύουν στην εκπαίδευση επικοινωνίας ενδέχεται να θέτουν σε κίνδυνο την πιστότητα των ασθενών.
Η εμπειρία του ασθενούς είναι πέντε φορές πιο πιθανό να επηρεάσει την πιστότητα σε ένα γιατρό από το μάρκετινγκ.
Κάθισε κοντά του
Ένα απλό πράγμα όπως το να πιάσεις μια καρέκλα, να καθίσεις κοντά και να δείξεις στον ασθενή αμέριστη προσοχή, μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση των σχέσεων εμπιστοσύνης.
Μελέτες έχουν δείξει ότι οι γιατροί που κάθονται κατά τη διάρκεια της συνομιλίας με τον ασθενή, θεωρούνται ότι περνούν περισσότερο χρόνο με τον ασθενή τους από εκείνους που μένουν περισσότερο χρόνο όρθιοι.
Το να στέκονται όρθιοι δίνει επίσης στους ασθενείς την εντύπωση ότι βιάζονται.
Ακούστε ενεργά
Η ενεργή ακρόαση είναι σημαντική για να βοηθήσει τους ασθενείς να αισθάνονται άνετα όταν επικοινωνούν με τον γιατρό τους.
Όμως οι γιατροί διακόπτουν συχνά τους ασθενείς. Στην πραγματικότητα, ο μέσος χρόνος που ένας γιατρός διακόπτει τον ασθενή είναι 11 δευτερόλεπτα, κάτι που δεν δίνει στον ασθενή πολλές ευκαιρίες να εξηγήσει πώς αισθάνεται και να κάνει ερωτήσεις.
Οι γιατροί διδάσκονται να λαμβάνουν ένα λεπτομερές ιατρικό ιστορικό και να κάνουν τις σωστές ερωτήσεις σε μια συνομιλία σε στυλ συνέντευξης, αλλά δεν διδάσκονται πώς να ακούν για να χτίζουν σχέσεις.
Μερικές καλές τεχνικές για τη δημιουργία αυτής της σχέσης περιλαμβάνουν την υποβολή ανοικτών ερωτήσεων, την αποφυγή του πειρασμού να διακόψει και να ακούσει πραγματικά τι λέει ο ασθενής και πώς το λέει.
Αποφύγετε να κάνετε κάτι άλλο όταν συνομιλείτε με τον ασθενή
Η τεχνολογία έχει βελτιώσει πολλές διαδικασίες στο ιατρικό επάγγελμα, αλλά προάγει επίσης τις πολλαπλές παράλληλες εργασίες, δημιουργώντας δυσχέρειες στην επικοινωνία μεταξύ γιατρών και ασθενών.
Οι γιατροί συχνά πληκτρολογούν στο ηλεκτρονικό αρχείο υγείας ενώ ο ασθενής μιλά.
Αυτό δίνει στον ασθενή την εντύπωση ότι ο γιατρός δεν τον ακούει, καθιστώντας πιο δύσκολο να δημιουργήσει δεσμό με αυτόν τον γιατρό.
Κοιτάζοντας πάνω στην οθόνη του υπολογιστή τους, οι γιατροί χάνουν τις λεπτομέρειες της επικοινωνίας με τον ασθενή, όπως ο τόνος και η έκφραση του προσώπου του ασθενούς.
Αντίθετα, μπορούν να συλλέξουν πολλές πληροφορίες και να κτίσουν καλύτερες σχέσεις, παρακολουθώντας απλώς τους ασθενείς καθώς μιλούν.
Βρείτε κοινά σημεία
Η οικοδόμηση μιας σύνδεσης με τους ασθενείς αφορά την οικοδόμηση σχέσης και η σχέση αφορά τα κοινά σημεία. Βρίσκοντας κάτι κοινό με έναν ασθενή – είτε υποστηρίζει την ίδια αθλητική ομάδα, είτε έχοντας παιδιά στην ίδια ηλικία ή απολαμβάνοντας το ίδιο χόμπι – μπορεί να ανοίξει τις γραμμές επικοινωνίας με αυτόν τον ασθενή.
Αυτό τους βοηθά να δουν τον γιατρό ως πιο συγγενές άτομο και στην οικοδόμηση της εμπιστοσύνης που είναι κρίσιμη για τη δημιουργία σχέσης.
Οι γιατροί βλέπουν όλο και περισσότερους ασθενείς, αντιμετωπίζουν μια αυξανόμενη ποσότητα εγγράφων τεκμηρίωσης, καθώς και χρονοβόρα διοικητικά ζητήματα.
Είναι πιο πολύ προσανατολισμένοι στην εργασία και τις διαδικασίες της, παρά στον ασθενή.
Εστιάζοντας στην επικοινωνία με τον ασθενή και μεταφέροντας πληροφορίες με σαφήνεια και με συμπόνια, οι γιατροί μπορούν να δώσουν μια ανθρώπινη πινελιά στη φροντίδα του ασθενούς που χτίζει διαρκείς σχέσεις μαζί τους, με αποτέλεσμα να έχουμε πιο υγιείς και πιο ευτυχισμένους ασθενείς και μια επιτυχημένη ιατρική πρακτική.