Εκτιμούμε ότι ο υπάλληλος είναι ικανός, όταν πραγματοποιεί την αποστολή του σύμφωνα με τις αρμοδιότητές του χωρίς βοήθεια και παίρνει παραγωγικές πρωτοβουλίες.
Για την αξιολόγηση της δουλειάς του υπαλλήλου, ο ιατρός-Manager θα πρέπει να σταθεί σε αρκετά σημεία:
1) Το επίπεδο της γνώσης,
2) Το επίπεδο της ικανότητας εκτέλεσης,
3) Το επίπεδο της αυτονομίας,
4) Το επίπεδο της διάθεσης να κάνει πράγματα και
5) Την ικανότητα να αναλάβει ευθύνες.
Το πιο Βασικό;
Να προσδιορίσετε για κάθε υπάλληλο το βαθμό των ικανοτήτων του (διαφοροποιείστε τη «γνώση» από τη «γνώση να εκτελεί μια εργασία») και τη διάθεση για εργασία.
Γιατί δεν αρκεί μόνο να έχει διάθεση αλλά και να μπορεί να εκτελεί μια εργασία και το αντίστροφο!
Πάνω σε όλα τα προηγούμενα θα πρέπει να γίνει η αξιολόγηση του κάθε υπαλλήλου και να συζητηθούν όλα αυτά κατά τη διάρκεια των προσωπικών αξιολογήσεων κατ’ ιδίαν μαζί του.
Εφαρμόστε τις Προσωπικές Αξιολογήσεις
Το πλεονέκτημα της κατ’ ιδίαν συνάντησης με τα άτομα του προσωπικού σας είναι ότι έχετε την ευκαιρία να τον ακούσετε, να ξεκαθαρίσετε πιθανές δυσλειτουργίες ή παράπονα του και φυσικά να τον κινητοποιήσετε.
Με τι Ρυθμό;
Μία έως δύο φορές το χρόνο είναι αρκετό, εκτός από επείγουσες εξαιρέσεις ή αν υπάρχει ανάγκη να αξιολογήσετε μαζί ορισμένα αποτελέσματα βάσει στόχων.
Με ποια Διαδικασία;
Καταγράψτε τα θετικά του στοιχεία και τα σημεία που εσείς επιθυμείτε βελτίωση στη συνεργασία σας.
Προετοιμάστε τα σχόλια που θα του κάνετε, τις ερωτήσεις που θα του θέσετε χωρίς να τον θίξετε προσωπικά σε περίπτωση κακού δικού του χειρισμού σε ένα θέμα.
Παράδειγμα: Δεν θα του πείτε «είσαι αμελής» αλλά «πες μου τι συμβαίνει και αμελείς να… (περιγράψτε την εργασία)».
Στην ουσία δεν θα πρέπει να τον θίξετε προσωπικά με κάποιον αρνητικό χαρακτηρισμό για τον ίδιο, αλλά να σχολιάσετε μόνο την πράξη του!
Αλλά και ο υπάλληλος θα πρέπει να έχει προετοιμαστεί για αυτή τη συνάντηση αξιολόγησης.
Η Συνάντηση
Δώστε το λόγο αρχικά στον υπάλληλο για να εκφραστεί, θέτοντάς του ερωτήσεις όπως:
«Πείτε μου πώς βλέπετε τη δουλεία σας μέχρι τώρα εδώ», ή «Τι προβλήματα αντιμετωπίζετε στην καθημερινότητα». Μόλις ο υπάλληλος απαντήσει χωρίς να τον διακόψετε, πάρτε εσείς το λόγο.
Ξεκινήστε από τα θετικά του σημεία στη δουλεία του και στη συνέχεια περάστε στα σημεία που θα πρέπει να βελτιωθεί.
Μην κάνετε αρνητική κριτική ποτέ, αλλά μια κριτική που θα τον κινητοποιήσει!
Παράδειγμα: Αντί να του πείτε «δεν χαμογελάς στους πελάτες» είναι καλύτερα να του πείτε ότι «θα ήταν καλύτερα όταν όλοι μας προσπαθούμε να είμαστε χαμογελαστοί στον πάγκο με τους πελάτες. Τι λες, δεν νομίζεις ότι θα πρέπει να το προσπαθήσεις και εσύ;»
Η Συμφωνία και Παρακολούθηση
Στο τέλος της συνάντησης συμφωνήστε αμοιβαία σε αυτά που πρέπει να ακολουθήσει για να βελτιωθεί στη δουλειά του, θέτοντας ένα νέο ραντεβού μετά από μερικούς μήνες για έναν απολογισμό, ξεκινώντας αυτή τη φορά απ’ αυτά που είχατε συμφωνήσει και έγιναν ή δεν έγιναν.