Η αποτελεσματική συνεργασία σε μια ομάδα είναι μια επιλογή που συμβάλει στην άρση των εμποδίων επικοινωνίας, στη διευκόλυνση των σχέσεων αλλά και στη διαχείριση των δυσκολιών και των συγκρούσεων στον επαγγελματικό σας χώρο.
Η επιλογή αυτή αποτελεί μονόδρομο για την αναζωογόνηση των δράσεων στην εργασία σας αλλά και για την προσωπική και ομαδική ανάπτυξη.
1. Μην συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους συνεργάτες σας (ώρες εργασίας, μισθό, χρονοδιάγραμμα, βάρος εργασίας, κ.λπ.).
Αντιθέτως, είναι καλύτερα να συγκρίνετε την παρούσα κατάσταση σας, με το πως θα ήταν σε περίπτωση που δεν είχατε έναν ή και περισσότερους συνεργάτες.
Π.χ., σε περίπτωση που έχετε μικρότερα κέρδη απ’ ότι οι συνεργάτες σας, χρειάζεται να κάνετε υπομονή.
Αν έχετε το σωστό ταλέντο και την απαραίτητη όρεξη για δουλειά, θα έρθει και η σειρά σας.
2. Δεχτείτε το γεγονός ότι όλες οι σχέσεις συνεργασίας δεν είναι τέλειες και ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν ελαττώματα.
Ακόμη και οι πιο φιλόδοξες συνεργασίες έχουν ένα ποσοστό 5% παράγοντα θλίψης.
Είναι φυσιολογικό να υπάρχουν εντάσεις και διαφωνίες.
Υπάρχουν περισσότεροι λόγοι για να πετύχετε μια σωστή συνεργασία, αν αναγνωρίσετε τις δικές σας αδυναμίες και δεχτείτε τα ελαττώματα των συνεργατών σας.
3. Οι διαφωνίες και η ένταση είναι καλές μέχρι ενός σημείου.
Θα πρέπει να κατανοείτε και να σέβεστε τον συνεργάτη σας, ώστε να αντιμετωπίζετε με ήπιο τρόπο τις μεταξύ σας συγκρούσεις.
Συζητήστε τις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ σας και στη συνέχεια φροντίστε να τις σέβεστε.
Φυσικά και είναι πιο εύκολο στα λόγια απ’ ότι στις πράξεις αλλά αξίζει να αναλάβετε και εσείς αλλά και συνεργάτες σας, τις δεσμεύσεις που σας αναλογούν.
4. Όταν υπάρχουν δυσκολίες και συγκρούσεις, μην ενοχοποιείτε κατευθείαν τον εαυτό σας.
Σκεφτείτε τι μερίδιο ευθύνης έχετε εσείς και τι οι συνεργάτες σας. Κάποιες φορές θα ευθύνεστε εσείς και κάποιες όχι.
5. Μην χρησιμοποιείτε κάποιον άλλο για να επιλύσει τα προβλήματα μεταξύ συνεργατών.
Π.χ., αν είστε ο διευθυντής γραφείου και οι γιατροί σας έχουν συγκρούσεις, το πρώτο ένστικτό σας λέει να επιλύσετε τις διαφωνίες των συνεργατών.
Ίσως καταφέρετε να μειώσετε τις εντάσεις αλλά τουλάχιστον ένας από τους συνεργάτες θα νιώσει ότι παίρνετε την πλευρά κάποιου άλλου.
Η δυσαρέσκεια του σίγουρα θα μείνει και μπορεί στο μέλλον να οδηγήσει σε δύσκολες καταστάσεις.
6. Η συνεργασία και η σχέση 50-50 δεν ισχύει, είναι ένας μύθος.
Η τέλεια ισότητα αποτελεί ένα ιδεαλιστικό αρχέτυπο.
Σε όλες τις συνεργασίες, κάποιος είναι πιο έξυπνος, κάποιος πιο εργατικός, κάποιος πιο χαζός, κάποιος είναι καλύτερος με τις οικονομικές λεπτομέρειες και κάποιος έχει περισσότερη εμπειρία.
Σίγουρα πάντως, κανείς δεν είναι ο καλύτερος σε όλα.
Αν εκμεταλλευτείτε τη μοναδικότητα και τις διαφορετικές δεξιότητες του καθενός, θα καταφέρετε να έχετε μια πετυχημένη και απολύτως δίκαιη και άψογη συμφωνία.
7. Η διακοπή μιας συνεργασίας είναι απολύτως αποδεκτή, ακόμη και αν πρόκειται για μια λυπηρή και δαπανηρή λύση.
Εξάλλου, οι επιχειρηματικές συνεργασίες είναι ένα είδος άθικτου, άτεκνου γάμου.
Η συνάφεια της σχέσης είναι το κοινό όραμά σας για το τι μπορείτε να δημιουργήσετε μαζί, τη σταδιακή πρόοδό σας και τον φόβο σας ότι χωρίς τη συνεργασία αυτή, η κατάσταση θα είναι χειρότερη από αυτό που έχετε τώρα.
Μερικές φορές αυτή η συνάφεια δεν είναι αρκετά ισχυρή για να δεσμεύσει ακατάλληλους συνεργάτες.
Εάν τελικά πρόκειται να διακόψετε τη συνεργασία σας, κάντε το καθαρά και όσο το δυνατόν πιο δίκαια γίνεται, αφού πρώτα έχετε εξαντλήσει όλα τα περιθώρια και έχετε κατανοήσει ακριβώς γιατί τα πράγματα απέτυχαν.