Ένα διδακτικό εργαλείο που αξιοποιεί τις δυνατότητες της εικονικής πραγματικότητας και της τρισδιάστατης εκτύπωσης στην ιατρική εκπαίδευση και την ανατομία δημιουργήθηκε στο πλαίσιο ερευνητικής εργασίας του Εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του Τμήματος Ιατρικής ΑΠΘ.
Η εργασία αυτή αξιολογήθηκε μεταξύ άλλων 150 από όλο τον κόσμο και απέσπασε το βραβείο «Εξαιρετικής Συνεισφοράς στην Έρευνα (Outstanding Contribution to Research Award)» του Διεθνούς Συνεδρίου «Immersive Learning Research Network (iLRN)», το οποίο πραγματοποιήθηκε στο San Luis Obispo στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ.
«Η εργασία πραγματοποιήθηκε με σκοπό να βελτιωθεί το μάθημα της εκπαίδευσης της Ιατρικής σε διάφορα θέματα όπως η ανατομία, η χειρουργική κλπ., με την μετατροπή μέρους των μαθημάτων σε υλικό που “βγαίνει” μέσα από εικονική πραγματικότητα», ανέφερε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής του Εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ, καθηγητής Παναγιώτης Μπαμίδης.
«Οι φοιτητές φορούν γυαλιά τρισδιάστατης εμβυθιστικής τεχνολογίας που έχουν μια θήκη μέσα στην οποία μπαίνει το κινητό και μέσω αυτού μπορούν να αλληλεπιδρούν καλύτερα με ανατομικά στοιχεία που βγαίνουν μπροστά τους, να βλέπουν πράγματα που δεν τα βλέπουν για παράδειγμα σε ένα πτώμα ή σε κάποια χειρουργική επέμβαση στην οποία δεν μπορούν να είναι από πάνω.
Αυτό συμβαίνει σε συνδυασμό και με τρισδιάστατα εκτυπωμένα όργανα και υλικά, π.χ. εγκέφαλο, ήπαρ, χολή, πάγκρεας κλπ.
Ο συνδυασμός αυτών των προπλασμάτων τρισδιάστατης εκτύπωσης μαζί με εικονική πραγματικότητα αξιοποιήθηκε με επίκεντρο βέβαια και την εμπλοκή των φοιτητών», εξήγησε ο κ. Μπαμίδης.
Η εργασία εντάχθηκε στο πρόγραμμα ENTICE το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα Εrasmus + της ΕΕ και, όπως ανέφερε ο κ. Μπαμίδης, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο αναβάθμισης του προγράμματος εκπαίδευσης της Ιατρικής.
Η εργασία διακρίθηκε στο Συνέδριο και βραβεύτηκε ως εξαιρετική μεταφορά τεχνογνωσίας εικονικής/μεικτής πραγματικότητας στη βιωματική εκπαίδευση ανατομίας, γιατί χρησιμοποίησε πόρους και απτά προπλάσματα τρισδιάστατης εκτύπωσης και γιατί έφερε στο επίκεντρο την εμπλοκή των φοιτητών στον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού υλικού.
Στο πλαίσιο της εργασίας δημιουργήθηκε ένα ψηφιακά επαυξημένο υλικό τρισδιάστατων εκτυπώσεων όπου, με τη βοήθεια του κινητού του τηλεφώνου, ο φοιτητής μπορεί να πάρει, ζωντανά, πληροφορίες ανατομίας για μία σειρά κρίσιμα συστήματα και όργανα, όπως π.χ. το ήπαρ και το κεντρικό νευρικό σύστημα.
Το ίδιο περιεχόμενο αναπτύχθηκε και σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας για να υποστηρίξει απομακρυσμένες εκπαιδεύσεις συνεργατικής μάθησης πέρα από τη ζωντανή βιωματική εκπαίδευση με επαυξημένες τρισδιάστατες εκτυπώσεις.