Η σχέση μεταξύ ιατρού και ασθενή είναι μεγάλης σπουδαιότητας παρόλο που αποτελεί μια πολύπλοκη έννοια.
Η δημιουργία της ορθής και συναισθηματικής σχέσης ιατρού – ασθενούς, είναι ένα από τα κυριότερα συστατικά για την αποτελεσματική μεταξύ τους επικοινωνία, η οποία με τη σειρά της συμβάλλει στην επιτυχία της θεραπευτικής αντιμετώπισης.
Είναι γεγονός ότι παρόλο που οι γιατροί λαμβάνουν ποιοτική εκπαίδευση ανάλογα και με την ειδικότητά τους, οι περισσότεροι απ’ αυτούς δεν έχουν επενδύσει τόσο στην ενδυνάμωση της σχέσης εμπιστοσύνης με τους ασθενείς τους.
Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι οι περισσότεροι γιατροί έχουν εκπαιδευτεί με βασικό γνώμονα τη μεγιστοποίηση της διάγνωσης και της θεραπείας και όχι την δημιουργία σχέσεων με τον άνθρωπο ασθενή.
Κατά συνέπεια, πολλοί από αυτούς έπειτα την εκπαίδευσή τους δυσκολεύονται να δημιουργήσουν μια σχέση ποιότητας με τους ασθενείς τους.
Το γεγονός αυτό διαταράσσει τη συναισθηματική κατάσταση και την ισορροπία του ασθενούς, αλλά και πολλές φορές και του γιατρού αντίστοιχα.
Είναι απαραίτητο λοιπόν να χτιστούν οι βάσεις εκείνες οι οποίες θα σας φέρουν πιο κοντά με τους ασθενείς σας.
Ποιές είναι, λοιπόν, αυτές;
– Κάντε τον ασθενή να νιώθει άνετα.
Η παρουσία τρίτων κατά τη διάρκεια της εξέτασης του ασθενή μέσα στο ιατρείο μπορεί να του δημιουργεί ανεπιθύμητη ψυχολογία.
– Ενημερώστε τον ασθενή με σαφήνεια και ακρίβεια.
Η ελλιπής ενημέρωση του ασθενούς σχετικά με την ιατρική του εικόνα, αποτελεί ένα ακόμα πρόβλημα για τη σχέση εμπιστοσύνης με τον γιατρό.
Ο ασθενής πρέπει να συναινεί σχετικά με την ιατρική του περίθαλψη και τα φάρμακα που του χορηγεί ο γιατρός, καθώς είναι αναγκαίο να κατανοεί πλήρως την εξέλιξη του.
Για παράδειγμα ένας καρκινοπαθής ασθενής πρέπει να γνωρίζει για τις μακροπρόθεσμες παρενέργειες από τη χημειοθεραπεία ή από άλλα ισχυρά φάρμακα καθώς και την πρόγνωση της πάθησής του.
Ο γιατρός πρέπει να μάθει να δημιουργεί μια καλή σχέση με τους ασθενείς του, όχι μέσω μιας τεχνικής, αλλά μέσω μιας πραγματικής επιθυμίας να χτιστεί μια σχέση εμπιστοσύνης.
Αναμφισβήτητα οφείλει να σέβεται τον κώδικα ιατρικής δεοντολογίας.
– Μειώστε τη χρήση τεχνολογίας την ώρα της επίσκεψης.
Είναι σημαντικό την ώρα των επισκέψεων με τους ασθενείς σας να παραμερίσετε όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές ακόμα και τον υπολογιστή σας.
Χρειάζεται μεγάλη προσοχή προκειμένου η χρήση της τεχνολογίας να μην παρεμβάλλεται στη σχέση σας με τους ασθενείς σας την ώρα της εξέτασης.
Τα εξωτερικά τηλεφωνήματα ή τα μηνύματα στο κινητό πρέπει να τα αφήσουμε για μετά την εξέταση.
Επίσης οι σημειώσεις και όλες οι σημαντικές πληροφορίες για τον ασθενή πρέπει να ενημερώνονται στο σύστημα αφότου ο ασθενής έχει φύγει.
– Δώστε χρόνο και αφοσίωση στον ασθενή
Σημαντικό να αφιερώνετε όλη την προσοχή σας στον ασθενή κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
Γραμματείς, συνάδελφοι και η ομάδα του ιατρείου σας θα πρέπει να μην διακόπτουν την εξέταση, εισβάλοντας στο χώρο της εξέτασης και αν είναι αναγκαίο να γίνει, τότε θα πρέπει να αποχωρήσουν από το δωμάτιο το συντομότερο δυνατό.
– Επικοινωνήστε με τον ασθενή σας
Θα πρέπει όταν σας καλούν οι ασθενείς σας, να μην παραλείπετε να τους καλέσετε πίσω, καθώς πρέπει να γνωρίζετε ότι πάντα είναι σημαντικός ο λόγος και το θέμα επικοινωνίας του ασθενή με τον γιατρό του.
Καθώς πολλοί γιατροί δεν επιστρέφουν τηλεφωνήματα, αυτή η μικρή χειρονομία από μέρους σας αναμφίβολα θα εκτιμηθεί.
Είναι πολύ καλύτερα οι βοηθοί – γραμματείς να μην καλούν τους ασθενείς αντί του γιατρού, διότι δεν έχουν την ικανότητα να απαντήσουν σε θέματα υγείας και φυσικά να δημιουργήσουν ποιοτική σχέση με τον ασθενή σε σύγκριση με εσάς.
Ένα άλλο πράγμα που μπορεί να υποβαθμίσει τη σχέση ιατρού – ασθενούς είναι ότι οι γραμματείς δεν είναι εξουσιοδοτημένοι επαγγελματίες υγείας ώστε να κάνουν ερωτήσεις στους ασθενείς μέσω τηλεφώνου.
Μπορεί επίσης να οδηγήσει σε σύγχυση και ασάφεια, καθώς ο γιατρός ενημερώνεται για το ιστορικό του ασθενούς από δεύτερο χέρι.
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η ακριβής διάγνωση μπορεί να είναι μια περίπλοκη υπόθεση, δεν είναι λογικό για τον γιατρό να αποκτήσει ιστορικό ή ενημερωμένο ιστορικό απευθείας από τον ασθενή;
Τι δικαίωμα έχει μια γραμματέας να ρωτήσει από έναν ασθενή για την κατάσταση της υγείας του;
Αυτό είναι ένα παράδειγμα του πώς οι γιατροί δημιουργούν μερικές φορές, εν αγνοία τους, φραγμούς στην επικοινωνία τους με τους ασθενείς τους.
Κατά συνέπεια, θα πρέπει πάντα να ενδιαφέρεστε για τους ασθενείς σας και να τους ρωτάτε τι συμβαίνει στη ζωή τους εκτός από τα ιατρικά θέματα (σε λογικά πλαίσια), καθώς αυτό θα σας βοηθήσει να γνωρίσετε τον ασθενή ως ολοκληρωμένο άτομο, το οποίο, με τη σειρά του, θα νιώσει ασφάλεια.
Τηρώντας αυτές τις μικρές λεπτομέρειες, είναι εύκολο να διατηρηθούν τα κανάλια επικοινωνίας ανοιχτά με τον κάθε ασθενή σας, καθώς αυτός θα νιώσει ασφάλεια και εσείς θα αναγνωρίσετε τις ανάγκες του.
Τέλος, η ακρόαση, ο σεβασμός για τους ασθενείς και η εμπιστευτικότητα μπορούν να διατηρήσουν τη σχέση ιατρού – ασθενούς ζωντανή για μακρό χρονικό διάστημα, δημιουργώντας τον πιστό ασθενή – πελάτη.