Η εμπειρία των ασθενών καλύπτει το φάσμα των αλληλεπιδράσεων που έχουν οι ασθενείς με το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης, συμπεριλαμβανομένης της φροντίδας τους από τους γιατρούς, τους νοσηλευτές και το προσωπικό σε νοσοκομεία, στα ιατρεία και άλλες μονάδες υγειονομικής περίθαλψης.
Ως αναπόσπαστο στοιχείο της ποιότητας της υγειονομικής περίθαλψης, η εμπειρία των ασθενών περιλαμβάνει διάφορες πτυχές της παροχής υγειονομικής περίθαλψης που οι ασθενείς εκτιμούν ιδιαίτερα όταν αναζητούν και λαμβάνουν φροντίδα, όπως λήψη έγκαιρων ραντεβού, εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες και καλή επικοινωνία με τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης.
Η κατανόηση της εμπειρίας των ασθενών είναι ένα βασικό βήμα για τη μετάβαση προς την περίθαλψη με επίκεντρο τον ασθενή.
Μελετώντας διάφορες πτυχές της εμπειρίας των ασθενών, μπορεί κανείς να εκτιμήσει τον βαθμό στον οποίο οι ασθενείς λαμβάνουν φροντίδα που σέβεται και ανταποκρίνεται στις προτιμήσεις, τις ανάγκες και τις αξίες των ασθενών.
Η αξιολόγηση της εμπειρίας των ασθενών μαζί με άλλα στοιχεία, όπως η αποτελεσματικότητα και η ασφάλεια της περίθαλψης, είναι απαραίτητα για την παροχή μιας ολοκληρωμένης εικόνας της ποιότητας της υγειονομικής περίθαλψης.
Η εμπειρία των ασθενών διαφέρει από την ικανοποίηση του ασθενούς
Οι όροι της ικανοποίησης των ασθενών και της εμπειρίας των ασθενών συχνά χρησιμοποιούνται εναλλακτικά, αλλά δεν είναι το ίδιο πράγμα.
Για να εκτιμηθεί η εμπειρία των ασθενών, πρέπει να γίνει μια έρευνα στους ασθενείς για το αν πράγματι συνέβη κάτι που πρέπει να συμβεί σε ένα περιβάλλον υγείας (όπως σαφής επικοινωνία με έναν πάροχο) ή πόσο συχνά συνέβη.
Η ικανοποίηση, από την άλλη πλευρά, αφορά το αν οι προσδοκίες ενός ασθενούς σχετικά με μια συνάντηση με ένα σύστημα υγείας πληρούνται.
Δύο άτομα που λαμβάνουν ακριβώς την ίδια φροντίδα, αλλά που έχουν διαφορετικές προσδοκίες για το πώς πρέπει να δοθεί αυτή η φροντίδα, μπορούν να δώσουν διαφορετικές αξιολογήσεις ικανοποίησης λόγω των διαφορετικών προσδοκιών τους.
Συσχετίζοντας την εμπειρία του ασθενούς σε άλλα μέτρα ποιότητας
Μια θετική εμπειρία των ασθενών είναι ένας σημαντικός στόχος από μόνη της.
Επιπλέον, σημαντικά στοιχεία καταδεικνύουν τη θετική συσχέτιση μεταξύ διαφόρων πτυχών της εμπειρίας των ασθενών, όπως η καλή επικοινωνία μεταξύ παρόχων υγείας και ασθενών και αρκετές σημαντικές διαδικασίες και αποτελέσματα της υγειονομικής περίθαλψης.
Αυτές οι διαδικασίες και τα αποτελέσματα, περιλαμβάνουν:
Την προσήλωση των ασθενών στις ιατρικές συμβουλές, καλύτερα κλινικά αποτελέσματα, βελτιωμένες πρακτικές ασφάλειας των ασθενών και χαμηλότερη χρήση περιττών υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης.
Μερικές μελέτες δεν δείχνουν συσχετισμό μεταξύ της εμπειρίας του ασθενούς και των κλινικών διεργασιών και των αποτελεσμάτων, αλλά αυτό δεν προκαλεί έκπληξη.
Πολλοί παράγοντες εκτός από την εμπειρία του ασθενούς μπορούν να επηρεάσουν τις διαδικασίες και τα αποτελέσματα.
Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους ο συνδυασμός των μέτρων εμπειρίας των ασθενών με άλλα μέτρα ποιότητας είναι καθοριστικής σημασίας για τη δημιουργία μιας συνολικής εικόνας της απόδοσης.