Όταν ένας ασθενής επισκέπτεται το ιατρείο σας χρειάζεται να σεβαστείτε τον ίδιο και τον χρόνο του.
Όπως πιθανότατα γνωρίζετε η καθυστέρηση και η μεγάλη αναμονή δημιουργούν ένταση και εκνευρισμό.
Κι ένα ιατρείο δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να δημιουργεί ένταση στον ασθενή.
Ο χρόνος βέβαια είναι μια έννοια σχετική, ο χρόνος γίνεται διαφορετικά αντιληπτός για τον καθένα.
Για παράδειγμα ο χρόνος κυλάει διαφορετικά για έναν άνθρωπο της πόλης ή για έναν αγρότη, για ένα μαθηματικό ή για έναν ποιητή.
Τα περισσότερα προβλήματα επικοινωνίας και επαφών μας συνδέονται με τον χρόνο, συμβαίνουν διότι ενώ ο μετρούμενος χρόνος του ρολογιού είναι ο ίδιος για όλους μας, η αντίληψη του χρόνου διαφέρει στον καθένα, ανάλογα όχι μόνο με την ιδιοσυγκρασία του αλλά και με την κατάστασή του.
Έτσι για παράδειγμα, ο χρόνος που καθόμαστε στον καναπέ δεν είναι ο ίδιος με τον χρόνο που περνάμε όρθιοι.
Ο χρόνος αναμονής δεν είναι ο ίδιος με τον χρόνο στη διασκέδαση, ο χρόνος του πόνου δεν είναι ο ίδιος με τον χρόνο της καθημερινότητας.
Ο ρυθμός και ο χρόνος της ιατρικής πράξης πρέπει να προσαρμοστεί στον ρυθμό του ασθενή, τα στάδια του οποίου καθοδηγεί ο ίδιος ο ιατρός.
Ας δούμε λοιπόν αυτόν τον χρόνο στο ιατρείο πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την ιατρική πράξη.
Ο Χρόνος πριν την εξέταση
Αυτός αρχίζει από τη στιγμή της απόφασης του ασθενή να πάει στον ιατρό, να βρει σε ποιον ιατρό να πάει, να πάρει ραντεβού, να φθάσει στο ιατρείο σας και να περιμένει στην αίθουσα αναμονής.
Ήδη πριν επισκεφτεί το ιατρείο σας, ένας ασθενής έχει αφιερώσει πολύ χρόνο, οπότε αναμένει από μέρους σας τα αντίστοιχα: μια καλή υποδοχή και μια σωστή και ολοκληρωμένη φροντίδα.
Πολλοί γιατροί φαίνεται να μην λαμβάνουν υπόψη τους ότι ο χρόνος αναμονής είναι ένας από τα πράγματα που θα αξιολογήσει, ίσως και όχι συνειδητά, ο ασθενής κατά την επίσκεψή του.
Κανενός ο χρόνος δεν είναι απέραντος, όλοι έχουν τις δικές τους υποχρεώσεις γι’ αυτό και ο χρόνος αναμονής πρέπει να είναι μέσα σε επιτρεπτά όρια. Εάν υπάρχει καθυστέρηση, θα πρέπει να ανακοινωθεί στον ασθενή.
Μελέτες δείχνουν ότι πάνω από μισή ώρα αναμονής, όταν έχει προγραμματιστεί ραντεβού, δεν είναι αποδεκτή, ενώ αν δεν υπάρχει ραντεβού κλεισμένο ο χρόνος αναμονής δεν πρέπει να ξεπερνάει τη μία ώρα.
Αυτός ο χρόνος αναμονής εκδηλώνει το πόσο ενδιαφέρεστε για τον ασθενή σας και πόσο σέβεστε τον χρόνο και την κατάστασή του.
Βέβαια συνηθίζουμε να λέμε ότι οι ασθενείς είναι «μαθημένοι» να περιμένουν και προτιμούν τα ιατρεία με κόσμο, αλλά ας μην φθάνουμε στις υπερβολές.
Σε περίπτωση όμως που ο ασθενής πρέπει να περιμένει πάνω από μισή ώρα οφείλουμε να τον ειδοποιήσουμε για τον χρόνο που θα τον εξετάσουμε.
Να θυμάστε να αφήνετε μικρές «ανάσες» στα ραντεβού σας. Γιατί και από τη δική σας τη μεριά, χρειάζεται κάποιος χρόνος μεταξύ της μιας εξέτασης και της επόμενης, ώστε να περάσετε ομαλά από την αντιμετώπιση του προβλήματος ενός ασθενή στον επόμενο.
Ο Χρόνος Κατά την Εξέταση
Ο χρόνος αυτός είναι κάτι πολύ ευαίσθητο και προσωπικό για κάθε ιατρό αφού είναι ο καθοριστικός χρόνος της ιατρικής πράξης.
Παρακάτω θα σημειώσουμε ορισμένες βασικές ανάγκες του ασθενή: “Με άκουσε;” ” Με ρώτησε και με άφησε να εκφραστώ; ” “Με εξέτασε καλά;” “Κατάλαβε το πρόβλημά μου;” “Απάντησε σε όλες μου τις απορίες;” ” Μου πρότεινε λύσεις και μέσα για την αντιμετώπιση του προβλήματός μου;”
Ο χρόνος του ρολογιού δεν έχει σημασία εάν ο ασθενής μείνει ικανοποιημένος σε όλα τα παραπάνω.
Δύο είναι οι παράμετροι που πρέπει να μπουν σε προτεραιότητα:
• Η σωστή και πλήρης ακολουθία όλων των ανωτέρω σταδίων
• Ο γιατρός με τον ασθενή να βρίσκονται στον ίδιο ρυθμό
Λένε ότι η ιατρική πράξη είναι σαν μια στροφή: φρενάρουμε στην αρχή, επιταχύνουμε στο μέσον και κυλάμε φυσιολογικά στην έξοδο.
Ιδιαιτερότητες που οφείλονται στην ηλικία του ασθενή, στην καλλιέργεια του, στο επάγγελμα του απαιτούν ιδιαίτερους χειρισμούς επικοινωνίας.
Παρατηρήστε τον ασθενή σας και ανακαλύψτε τον.
Ο Χρόνος μετά την Εξέταση
Πρώτα από όλα ο ασθενής δεν πρέπει να φύγει χωρίς να του γίνει γνωστό πότε πρέπει να ξαναέρθει.
Δεν πρέπει να φύγει χωρίς να του επισημάνετε ότι είστε εδώ για εκείνον.
Ότι αν χρειαστεί μια διευκρίνηση ή μια σύντομη αναφορά στην πορεία του μπορεί να σας τηλεφωνήσει. Δώστε του τα τηλέφωνά σας και τις ώρες που είστε διαθέσιμος για πληροφορίες.
Τέλος όταν φύγει ο ασθενής σας σκεφτείτε λύγο και αναρωτηθείτε: “Τον φρόντισα καλά; ” “Έμεινε ικανοποιημένος; “
Ένας ασθενής που κατάλαβε ότι είστε εκεί για αυτόν, που εκτίμησε πέρα από τις γνώσεις σας , το ενδιαφέρον και τη σωστή συμπεριφορά σας, θα έρθει πάλι και θα βοηθήσει και στη διάδοση της καλής σας φήμης.
Διότι η καλή φήμη χτίζετε λιθαράκι λιθαράκι από τους ικανοποιημένους ασθενείς σας που θα γίνονται οι πρεσβευτές σας στον έξω κόσμο.